Social media strategie uitvoeren

Social media strategie, hoe doet u dat?

:

Een gedegen social media strategie zet u niet zomaar op poten. Deze moet u echt op maat ontwikkelen voor uw bedrijf. Immers, elk bedrijf is anders en dus zal elk bedrijf anders omgaan met social media. Visuele kanalen, zoals Pinterest en Instagram, zullen wellicht niet voor elk bedrijf interessant zijn. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het zakelijke netwerk, LinkedIn.

Hoe weet u welke kanalen u moet inzetten? En hoe meet u vervolgens of u succes boekt?

Dat is waar we het in dit artikel over gaan hebben.

Stap 1: Doelgroep in kaart brengen

Als het aankomt op marketing kunt u het beste beginnen bij de klant.

Uiteindelijk draait uw business om uw klant.

Hoe ziet uw ideale klant eruit?
Wat zijn de wensen, problemen, wensen of obstakels van deze persoon?
Hoe kunt u deze ideale klant helpen om zijn problemen op te lossen? Welk resultaat levert u?

Om een voorbeeld te geven:
Rijden mensen in een luxe Mercedes omdat zij deze auto enkel fijn vinden rijden, of schuilt er meer achter? Over het algemeen kopen mensen een Mercedes omdat zij niet hiermee niet alleen een fraaie auto kopen, máár ook status en aanzien genieten.

Zo is er bij veel aankopen sprake van een achterliggende beweegreden.

Welke drijfveren en onderliggende emoties hebben uw klanten?

Als u een goed beeld heeft van uw ideale klant is het tijd om naar stap 2 te gaan.

Stap 2: Wat zijn uw doelstellingen?

Voordat u echt aan de slag gaat is het belangrijk om vooraf duidelijkheid te scheppen over de exacte doelstellingen. Welk doel heeft u social media strategie?

Mogelijke doelstellingen zijn:

  • Meer website bezoekers: X% meer bezoekers naar de website
  • Interactie ontlokken: X% meer interactie op de gedefinieerde kanalen
  • Naambekendheid vergroten: X mensen bereiken deze maand met berichten op de gedefinieerde kanalen

Vanzelfsprekend kunt u social media enorm goed benutten om de dialoog aan te gaan met uw potentiele klanten. Social media kunt u inzetten om uw online profiel te versterken en beter zichtbaar te worden.

Stap 3: Social media kanalen definiëren

Op welke kanalen gaat u inzetten?

Binnen een social media strategie kunt u immers zoveel kanalen gebruiken. Maar vergis u niet: als u eenmaal kanalen gaat claimen onder uw bedrijfsnaam dan schept u hiermee wel de verwachting dat u ook daadwerkelijk deze kanalen gaat inzetten.

Het handigste is dus om weer terug te gaan naar stap één en u te verplaatsen in uw ideale klant: Waar bevindt deze zich online? Op welke kanalen is hij of zij actief?

Vermijd de valkuil om direct met alle social media kanalen aan de slag te gaan. Hiermee haalt u uzelf veel werk op de hals. Zonder een gedegen strategie heeft het bovendien nog geen zin om allerlei accounts aan te maken.

Stap 4: Aan de slag!

Vervolgens is het tijd om aan de slag te gaan. Maar hoe ziet een social media aanpak er precies uit? Uiteindelijk wilt u content delen die interactie uitlokt. Denkt u hier onder andere aan:

  • Een korte intro voor uw meest populaire artikel op uw website, inclusief link naar het gehele artikel
  • Een video met handige tips voor uw social media volgers
  • Fraaie quotes met korte tekst
  • Een vraag aan uw social media volgers

Stap 5: En, is er al resultaat?

Een krachtige social media strategie op poten zetten en uitvoeren kost veel tijd en geld. De vraag is: wat levert het op?

We spreken hier van ROI – ofwel, return on investment.

Om de ROI te berekenen is het van belang om de eerder gestelde doelstellingen erbij te halen. In hoeverre zijn de doelstellingen behaald? En leveren deze doelstellingen nieuwe klanten op (lees: inkomsten)?

Uiteindelijk zijn interactie en naamsbekendheid belangrijk, maar u wilt uiteraard ook dat potentiële klanten daadwerkelijk klant worden!
Wees dus niet bang om doelstellingen al gaande aan te passen en bij te sturen indien nodig.

Bonus: hoe profileert u uw bedrijf?

Kunt u in het kort uitleggen wat u precies doet?
Welke oplossing bied u uw klanten? Waarom zouden klanten voor u moeten kiezen?

Een dergelijke ‘pitch’ kan heel handig zijn. Als u namelijk kort en krachtig kunt vertellen in begrijpelijke taal wat u doet, dan blijft uw boodschap makkelijker hangen bij potentiële klanten.

 

Benieuwd hoe uw online profiel verder geoptimaliseerd kan worden? Vraag direct de vrijblijvende Online Profiel Analyse aan!

 


Hier leest u over alles wat te maken heeft met het online landschap, van technisch beheer tot aan zoekmachine optimalisatie.

Gratis Online Profiel Analyse

Interesse in een vrijblijvende online profiel analyse?


SocialMedia foto's: het juiste formaat

Veel tips zijn te vinden op websites over de juiste formaten.
Onze tip: volg de richtlijnen van het socialmediakanaal:

©deZeeuwseMarketeer 2018

deZeeuwseMarketeer is DE vraagbaak op het gebied van uw zakelijke online profiel, met specialisatie op de gebieden: SEO / SEA, copywriting, video- en audioproducties, vertalingen en web development. Om u optimaal van dienst te kunnen zijn werkt deZeeuwseMarketeer samen met diverse experts in hun vak. Dit maakt deZeeuwseMarketeer tot de ideale one stop shop! 1 loket voor AL uw vragen en wensen. Da’s wel zo prettig!

 

Vragen? Stuur een mail naar: contact@dezeeuwsemarketeer.nl

Onze expertise

  • Online Profiel Analyse
  • SEO/SEA ter bevordering van uw online vindbaarheid
  • Website optimalisatie voor mobiles, gebruikersvriendelijkheid en vindbaarheid
  • Social media: schrijven en plaatsen berichten; optimaliseren uitstraling van uw bedrijfspagina
  • Technisch Support voor het up-to-date en veilig houden van uw website
Deze site gebruikt cookies voor een goede werking.
Klik hier voor meer informatie Oké, bedankt!