Social media voor bedrijven: Hoe maakt u slim gebruik van de diverse social media platformen?

:

Facebook. Twitter. LinkedIn. Dan zijn er ook Snapchat, Pinterest en wat nog meer! De verschillende social media kunnen nogal overweldigend zijn. Welke platformen kunt u gebruiken? Waar moet u beginnen?

Social Media: Less is more?

Is het verstandig om zoveel mogelijk social media platformen te benutten als maar kan? Of is het juist slim om slechts een aantal platformen te kiezen, zodat u weinig social media monitoring hoeft te doen?

Het antwoord is compleet afhankelijk van uw type bedrijf.

Het ene bedrijf zal zich ‘slechts’ richten op een drietal grote platforms, terwijl een ander bedrijf misschien heel actief is op alle kanalen.

De voordelen van social media voor bedrijven

Social media wordt door sommige bedrijven al geruime tijd met veel succes ingezet. De voordelen van social media zijn duidelijk:

  • Vergroten naamsbekendheid. Social Media is bij uitstek geschikt om uw naamsbekendheid te vergroten. U kunt redelijk eenvoudig een grote groep mensen bereiken.
  • Online interactie verzorgen. Door het geven van likes, het plaatsen van reacties en het delen van berichten is het voor consumenten makkelijker dan ooit om de interactie met een bedrijf aan te gaan. Een voordeel vanuit het bedrijf is dat u snel en tijdig kan inspringen op actualiteiten. Door social media slim in te zetten kunt u het gezicht achter uw bedrijf tonen. Niemand wilt zakendoen met een gezichtloos, grijs ‘bedrijf’. Het draait om het gezicht achter het bedrijf.
  • Online customer service. Zo ook is het makkelijker om (een deel van) uw customer service te verhuizen naar social media. Zoals hierboven al vermeld is de drempel tot interactie extreem laag, waardoor u snel met uw doelgroep in dialoog kunt treden.
  • Reputatiemanagement. Uw online profiel maakt deel uit van alles wat men online over u kan vinden, zo ook uw social media-kanalen. Deze kanalen zijn uiterst interessant om uw reputatie mee te managen.
  • Meer websitebezoekers. Door ludieke acties te delen middels deze kanalen kunt u meer websitebezoekers krijgen. U kunt mensen inspireren, enthousiasmeren of verleiden middels de juiste communicatie in uw social media uitingen. U snapt dat ook dit bijdraagt aan uw complete online profiel.
  • Omzetverhoging. Het is lastig, maar sommige bedrijven slagen er succesvol in: omzet halen uit social media. De kunst is om uw product of dienst te promoten aan de juiste doelgroep. Niet iedereen zal op Facebook willen overgaan tot een aankoopbeslissing. Is Facebook voor u een kanaal om in te zetten om uw producten of diensten te vermarkten?
  • Co-creatie. De interactie tussen bedrijf en consument wordt toegangelijk dankzij social media. Hierdoor kun je als bedrijf kwetsbaarder zijn dan voorheen, of je leert om de kracht van social media te benutten. Bijvoorbeeld door samen met de feedback van je klanten je producten verder te verbeteren. Dit noemt men co-creatie.

Het moge duidelijk zijn: Social media biedt vele voordelen voor wie weet hoe u de diverse kanalen slim kunt gebruiken.

Belangrijke vragen voordat u aan social media begint

Voordat u een keuze maakt omtrent welke kanalen u gaat inzetten zijn de volgende vragen van belang.

  • Waar bevindt uw doelgroep zich?
  • Welk social media strategie gaat u inzetten?
  • Hoe vaak gaat u social media berichten plaatsen?
  • Wie gaat er reageren op reacties op social media?

Als u eenmaal een selectie van kanalen heeft gemaakt is het tijd om te werken aan uw social media strategie. Wat is uw doel met social media? Wilt u werken aan uw online zichtbaarheid? Wilt u uw naamsbekendheid vergroten? Is social media voor u een middel om dichterbij uw doelgroep te staan?

Een social media strategie is onmisbaar en wel om de volgende reden..

Hét obstakel van social media voor bedrijven

Social media kosten veel tijd en zodoende dus geld en inspanning.

Maar wat levert het op?

Juist om deze reden is het zo belangrijk om van tevoren een gedegen social media strategie te hebben. U wilt niet halsoverkop uw bedrijfsnaam geclaimd hebben op diverse kanalen om vervolgens moeite te hebben met het plaatsen van berichten en het beantwoorden van reacties.

Samen met deZeeuwseMarketeer de interactie opzoeken?

Wij kunnen u helpen om een solide social media strategie op te zetten. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.


Hier leest u over alles wat te maken heeft met het online landschap, van technisch beheer tot aan zoekmachine optimalisatie.

Gratis Online Profiel Analyse

Interesse in een vrijblijvende online profiel analyse?


Houdt uw website up-to-date!

Al vanaf €10,- ex btw per maand houden wij uw website technisch of inhoudelijk up-to-date. Informeer naar de mogelijkheden via ons contact formulier

©deZeeuwseMarketeer 2018

deZeeuwseMarketeer is DE vraagbaak op het gebied van uw zakelijke online profiel, met specialisatie op de gebieden: SEO / SEA, copywriting, video- en audioproducties, vertalingen en web development. Om u optimaal van dienst te kunnen zijn werkt deZeeuwseMarketeer samen met diverse experts in hun vak. Dit maakt deZeeuwseMarketeer tot de ideale one stop shop! 1 loket voor AL uw vragen en wensen. Da’s wel zo prettig!

 

Vragen? Stuur een mail naar: contact@dezeeuwsemarketeer.nl

Onze expertise

  • Online Profiel Analyse
  • SEO/SEA ter bevordering van uw online vindbaarheid
  • Website optimalisatie voor mobiles, gebruikersvriendelijkheid en vindbaarheid
  • Social media: schrijven en plaatsen berichten; optimaliseren uitstraling van uw bedrijfspagina
  • Technisch Support voor het up-to-date en veilig houden van uw website
Deze site gebruikt cookies voor een goede werking.
Klik hier voor meer informatie Oké, bedankt!