Wat is SEO? Oftewel, de kunst van online vindbaarheid in Google

:

Wat is SEO? SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Wie goed is in zogeheten ‘SEO’ kan ervoor zorgen dat je hoger scoort in Google door het schrijven van content die geoptimaliseerd is voor lezers en Google.

Optimaliseer je dan je teksten voor Google?

Nou, niet helemaal. Je schrijft in principe voor de bezoekers van je website. Potentiële klanten dus. Enkel heeft Google een aantal richtlijnen. Voldoe je aan die richtlijnen dan in de kans groot dat je hoog scoort in Google. De afgelopen jaren is Google zich steeds meer gaan ontwikkelen, zodat je bijna met zekerheid kan zeggen dat als iets goed en logisch is voor een menselijke bezoeker, het ook goed zal zijn voor de zogeheten crawler van Google.

De wat?

De Google crawler is een zogeheten robot van Google die webpagina’s afstruint op zoek naar waardevolle content. Voor deze introductie is dit te uitgebreid, maar desondanks is het voor u handig om te weten hoe Google content afzoekt.

Wat is SEO: de bouwstenen

Er zijn vier bouwstenen als het gaat om Search Engine Optimization:

  1. Zoekwoordenonderzoek
  2. Techniek optimaliseren
  3. Teksten optimaliseren
  4. Linkbuilding

1. Zoekwoordenonderzoek

De eerste stap draait om onderzoeken op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Immers, als je hoog scoort, maar niet op de juiste zoekwoorden, werkt dat averechts. U wilt uiteraard dat u hoog scoort op zoekwoorden die voor uw business belangrijk en relevant zijn. Op die manier kunnen potentiële klanten uw bedrijf online vinden.

Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar. Niet alleen geeft het inzicht in het aantal mensen dat maandelijks op een bepaalde term zoekt, het geeft daarmee ook een kijkje in het hoofd van uw potentiële klanten. Wat zijn hun vragen? Tegen welke problemen lopen zij aan? Waar zijn zij naar opzoek?

2. Techniek optimaliseren

Stap twee draait om de techniek van uw website. Als u weet op welke zoekwoorden u gevonden wilt worden is het van belang dat uw website ook ‘Google-vriendelijk’ is. Kan de Google crawler op alle relevante pagina’s komen? Is uw website logisch en hiërarchisch opgedeeld? Is de website geschikt voor mobiels?

Bij SEO draait het niet alleen om content. Enkel als uw website ook op technisch vlak in orde is zult u werkelijk hoge resultaten behalen met SEO.

3. Teksten optimaliseren

Vervolgens gaat u bestaande webteksten optimaliseren, of nieuwe webteksten schrijven. U doet dit met in het achterhoofd een bepaald keyword. Of nog beter, een bepaalde vraag van uw potentiële klant. Waarom zou men op zoek zijn naar uw content? Als men uw content vindt via Google geeft uw content dan een antwoord op de gestelde vraag?

Er zijn verschillende technieken als het aankomt op het schrijven van teksten. Zelf raad ik aan om voor kwaliteit te gaan en niet voor kwantiteit: liefst minder artikelen, maar van goede kwaliteit dan vele ‘dunne’ artikeltjes.

4. Linkbuilding

De laatste stap in SEO is linkbuilding. Linkbuilding is opgedeeld in twee onderdelen:

  1. Interne linkbuilding
  2. Externe linkbuilding

Interne linkbuilding draait om uw website structuur. Linken de relevante artikelen of pagina’s onderling naar elkaar? Als uw website bezoeker een specifieke vraag heeft kunt u hem verder op weg helpen door goede links naar andere website content aan te bieden. De Google crawler ziet dat er links op uw pagina staan naar andere links en legt dus zodoende de verbinding dat deze content met elkaar verbonden is. Daarom is het zo belangrijk om een goede websitestructuur te hebben, met een helder menu en goede categorieën.

Externe linkbuilding gaat om hoogwaardige links krijgen van andere websites. Het is van belang dat het geen ‘slechte’ websites zijn, maar websites met een zogeheten goede online reputatie. Zoals u snapt is het lastiger om externe links te vergaren dan dat het is om uw interen linkbuilding op orde te brengen. Maar geen zorgen, een SEO-expert kan u helpen met linkbuilding.

Wat kan SEO voor uw bedrijf betekenen?

Benieuwd naar de mogelijkheden van zoekmachineoptimalisatie voor uw bedrijf?

Informeer dan vrijblijvend naar de diensten van deZeeuwseMarketeer. Wij staan u graag te woord met een advies omtrent SEO.


Hier leest u over alles wat te maken heeft met het online landschap, van technisch beheer tot aan zoekmachine optimalisatie.

Gratis Online Profiel Analyse

Interesse in een vrijblijvende online profiel analyse?


Houdt uw website up-to-date!

Al vanaf €10,- ex btw per maand houden wij uw website technisch of inhoudelijk up-to-date. Informeer naar de mogelijkheden via ons contact formulier

©deZeeuwseMarketeer 2018

deZeeuwseMarketeer is DE vraagbaak op het gebied van uw zakelijke online profiel, met specialisatie op de gebieden: SEO / SEA, copywriting, video- en audioproducties, vertalingen en web development. Om u optimaal van dienst te kunnen zijn werkt deZeeuwseMarketeer samen met diverse experts in hun vak. Dit maakt deZeeuwseMarketeer tot de ideale one stop shop! 1 loket voor AL uw vragen en wensen. Da’s wel zo prettig!

 

Vragen? Stuur een mail naar: contact@dezeeuwsemarketeer.nl

Onze expertise

  • Online Profiel Analyse
  • SEO/SEA ter bevordering van uw online vindbaarheid
  • Website optimalisatie voor mobiles, gebruikersvriendelijkheid en vindbaarheid
  • Social media: schrijven en plaatsen berichten; optimaliseren uitstraling van uw bedrijfspagina
  • Technisch Support voor het up-to-date en veilig houden van uw website
Deze site gebruikt cookies voor een goede werking.
Klik hier voor meer informatie Oké, bedankt!