Zoekwoordenonderzoek, hoe doet u dat?

:

U wilt hoog scoren in Google. Mooi! Maar wat dan?

U gaat schrijven over relevante onderwerpen voor uw bedrijf, toch? Maar schrijft u zomaar lukraak wat teksten? Nee, voordat u écht aan de slag kan met het creëren van content is een zoekwoordenonderzoek nodig.

Wat dat is en hoe u het uitvoert leert u in dit artikel.

Zelf zoekwoordenonderzoek uitvoeren

Er zijn diverse bureaus die u kunnen helpen met het uitvoeren van uw zoekwoordenonderzoek. Ook het team van deZeeuwseMarketeer kan u ermee helpen. Maar dat neemt niet weg dat het handig kan zijn om op z’n minst zelf de basis te beheersen.

deZeeuwseMarketeer Google Keyword Planner

Zoekwoord of zoekterm?

Overigens spreek ik van een zoekwoordenonderzoek, maar het had net zo goed zoektermenonderzoek kunnen heten. Het gaat namelijk lang niet altijd om een enkel woord, maar juist om termen die een korte zin vormen.

Zo zijn “online marketing tips” en “wat is een slimme marketing tactiek?” geen onwaarschijnlijke zoektermen.

Tip: Over het algemeen geldt: hoe algemener een zoekterm, hoe meer concurrentie. Het zal dus moeilijker worden om op “visitekaartjes” te scoren dan op “gelamineerde visitekaartjes bedrukken”. Althans, dit is over het algemeen zo. De enkele uitzondering daar gelaten.

Hoe te beginnen met zoekwoordenonderzoek?

Het voordeel dat u, als ondernemer, zelf een zoekwoordenonderzoek uitvoert heeft als voordeel dat u zelf enorm goed uw branche kent. U kent bepaalde vaktermen en weet welke informatie potentiële klanten zoeken. Dát is dus het ideale uitgangspunt om mee te starten tijdens het zoekwoordenonderzoek.

Hoe zou u zelf op zoek gaan naar uw product of dienst?
Welke woorden zou men kunnen gebruiken om bij uw product of dienst terecht te komen?
Welke oplossing zoekt uw klant?
Welke vragen stelt uw klant om zich te oriënteren voordat hij of zij mogelijk tot aankoop overgaat? Misschien zoeken uw klanten wel naar productspecificaties? Of bepaalde merken?

Door hier zelf mee te starten kunt u vaak al een lijst maken met interessante zoektermen die in de volgende stap verder worden onderzocht.

Zoekwoordenonderzoek tools

De ene zoekterm is de andere niet.

Zo is het bijvoorbeeld lastig om op de eerste pagina in Google te verschijnen voor een zoekterm waar al veel concurrentie op is. Een andere zoekterm heeft misschien minder sterke concurrentie, maar ook minder potentie voor grote bezoekersaantallen.

Om te onderzoeken welke zoektermen veel gezocht worden in Google kun je diverse tools gebruiken, waaronder de Google Adwords Zoekwoordplanner.

Deze zoekwoordplanner wordt, zoals de naam al zegt, gebruikt voor het programma voor betaalde zoekresultaten in Google. Maar daarnaast is de tool ook prima te gebruiken om onderzoek naar zoektermen uit te voeren.

Het werkt ongeveer als volgt: u voert een term in, kies voor “zoekwoord-ideeën” en voilà! U ziet direct hoeveel mensen er per maand ongeveer op de door u ingevulde zoekterm Googlen. Bovendien ziet u ook eventuele interessante alternatieven.

Daarnaast zijn er nog vele andere keyword tools beschikbaar. Hieronder een lijst met diverse te gebruiken tools:

De ene tool is meer ter inspiratie, terwijl de andere tool helpt om inzicht te krijgen in hoe moeilijk het is om te scoren op een bepaald zoekwoord.

Samen met deZeeuwseMarketeer op zoekwoorden-jacht?

Misschien denkt u na het lezen van dit artikel: “Tja, erg mooi allemaal en fraaie tools, maar ik besteed dit liever uit.”

Dat kan!

Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.


Hier leest u over alles wat te maken heeft met het online landschap, van technisch beheer tot aan zoekmachine optimalisatie.

Gratis Online Profiel Analyse

Interesse in een vrijblijvende online profiel analyse?


SocialMedia foto's: het juiste formaat

Veel tips zijn te vinden op websites over de juiste formaten.
Onze tip: volg de richtlijnen van het socialmediakanaal:

©deZeeuwseMarketeer 2018

deZeeuwseMarketeer is DE vraagbaak op het gebied van uw zakelijke online profiel, met specialisatie op de gebieden: SEO / SEA, copywriting, video- en audioproducties, vertalingen en web development. Om u optimaal van dienst te kunnen zijn werkt deZeeuwseMarketeer samen met diverse experts in hun vak. Dit maakt deZeeuwseMarketeer tot de ideale one stop shop! 1 loket voor AL uw vragen en wensen. Da’s wel zo prettig!

 

Vragen? Stuur een mail naar: contact@dezeeuwsemarketeer.nl

Onze expertise

  • Online Profiel Analyse
  • SEO/SEA ter bevordering van uw online vindbaarheid
  • Website optimalisatie voor mobiles, gebruikersvriendelijkheid en vindbaarheid
  • Social media: schrijven en plaatsen berichten; optimaliseren uitstraling van uw bedrijfspagina
  • Technisch Support voor het up-to-date en veilig houden van uw website
Deze site gebruikt cookies voor een goede werking.
Klik hier voor meer informatie Oké, bedankt!